bigbraweheartstexa.blogg.se

Här kommer jag presentera min hund Big Brawehearts Texa. En röd vit och tan australian shepherd tik.

Dag nr 2.

Publicerad 2013-11-22 12:25:13 i Allmänt,

I går kom Texa hem till mig äntligen, hon var lite blyg och omskakad efter den 4,5 tim långa resan hem. "men kisspauser såklart" men i dag är allt mycket bättre, mer frammåt och kommer direkt på inkallning. Hon kan sitt och nästan ligg såde jobbar vi vidare på. Hon är väldigt mattekär, redan nu tyr hon sig till mig, men går såklart fram till andra men matte är bäst , haha. 
 
I dags ka hon bara få bo in sig och hänga med till min kusin en sväng, sen i morgon ska jag nog lägga ett spår åt henne får se hur det går. 
skickar med en bild från i dag ute i solen! :)
 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-11-22 12:39:44

Jag hade väntat med att åka runt med valpen och sätta ut spår och träna så mycket. Hon har precis flyttat in hos dig och behöver sin tid att boa in sig. Vänta en månad minst skulle jag säga innan ni börjar träna massor. Spår gör man med äldre hundar enligt mig. Och börjar smått när de är 6 månader. Finns ingen anledning till att stressa fram något. De kommer göra valpen stressad och du kommer få en valp som kommer ha svårt att slappna av.
Börja träna valpen när den är 10v(utgår från att valpen är 8v?)
Hon måste verkligen få boa in sig hos dig, allt är okänt för henne och hon känner sig säkert osäker och lite rädd, få henne att lita på dig innan du börjar med andra saker.
Lycka till!

Svar: dock är hon 13veckor gammal och ser ingen anledning att vänta med vardagsträning? och spår kan man börja med när dem är över 3 månader enligt min mening, dem blir inte stressade av att ge ett kort spår eller träna lite gå fint eller inkallning. Självklart lägger vi stor vikt i passitivitet också. Men eftersom du trodde hon var 8v så kan jag förstå ditt resonemang, men nu är hon ju betydligt äldre! :)
Linnea

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-11-25 11:22:35

Ja okej. Fast hon är ganska ung fortfarande och att hon just kommit till er är ganska självklart för varje hundägare att valpen får boa in sig i hemmet, så den vet att här bor jag och jag kan lita på den här familjen.
När de är 12v kan man börja träna smått, men då har valpen oftast bott hos familjen sen 8v och då har den hunnit börja lita på ägaren.
Jag tror du kommer göra valpen stressad, det är för mycket på gång för henne när du tränar allt möjligt, åker runt överallt. Låt henne veta vart hon bor istället. Inget illa menat men ser ofta såna exempel och de slutar med att hunden är sönderstressad och känner att den MÅSTE träna 24/7 och har svårt att koppla av, speciellt när du har en ras som lätt blir stressad.
Hoppas det inte blir så för dig, du könner din valp bäst :) Men vill bara upplysa då många glömmer sånt när de skaffar valp och vill göra och lära den allt möjligt.
Hon är förövrigt supersöt!

Svar: jo, men jag känner att några simpla sitt,ligg övningar gör bara våran kontakt starkare och bättre. givetvis är det träna ca 10 min sen busa och sova som gäller. sen att hon får åka överallt? hon följer med mig dit jag åker och ser inget fel i att hon åker bil med mig ? Vi lägger stor träning i passivitet så stressad, nja det tror jag inte hon blir då vi endast tränad lite vardagshyfs i ca10-15 minuter. Sen det där med spåret så lägger jag ut bitar i ett spår och hon söker, inget fel med ett 10m spår varannan dag, bara bra anser jag :) har tränat hund sen jag var liten och mina föräldrar har tränat sina schäfrar i lydnad, ipo,spår i herrans många år så får mycket hjälp av dem. Såklart får hon bo in sig, men hon är aktiv och måste få jobba med huvudet och inte bo in sig i fler veckor, då blir hon understimulerad. även om det är en valp :) Men tack för upplysningen vet många som ska göra ALLT på en gång hela tiden med sina valpar, och då resulterar det i en sönderstressad valp såklart. Men vi känner efter och tar de lungt så går det bra för oss :)

tack ja hon är jätte söt! :)
Linnea

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linnea

Mitt liv med en australian shepherd tik vid namn Texa.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela